Thursday, February 14, 2008

Biar kampung tergadai...itulah Anwar Ibrahim

Anwar Anwar Ibrahim adalah manusia yang tidak mahu kalah. Atau sekurang-kurangnya dia tidak mahu kelihatan kalah. Biar kampung tergadai, asalkan menang sorak.

Apabila disingkirkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dari UMNO, dia melawan. Anwar melawan bukan kerana prinsip parti UMNO. Adalah satu pembohongan kalau Anwar mengatakan dia keluar UMNO kerana tidak setuju dengan perjuangan parti itu. Anwar tidak pernah keluar UMNO. Hakikatnya ialah Anwar melawan UMNO kerana UMNO tidak mahu kepada Anwar.

Oleh kerana ingin terus kekal dalam parti UMNOlah, maka Anwar membuat demonstrasi besar-besaran apabila disingkirkan dari UMNO. Disebabkan tidak ada peluang untuk masuk UMNO semula, barulah Anwar "berjanji" dengan PAS dan DAP bahawa dia tidak akan masuk UMNO lagi. Dalam soal "janji", Anwar memang cekap. Sewaktu dalam UMNO dulu, Anwar pernah berjanji untuk tidak melawan Tun Ghafar Baba sebagai Timbalan Presiden UMNO. Akhirnya, kita dapat melihat apa yang berlaku. Itu dulu. Sekarang kalangan dalaman UMNO tahu, bahawa beberapa orang Anwar cukup rapat dengan beberapa orang pemimpin atasan UMNO. Mereka masih merisik dan bekerjasama. Nanti kita dedahkan siapakah mereka itu.

Itulah politik Anwar Ibrahim. Anwar Ibrahim adalah manusia yang tidak mahu kalah atau kelihatan kalah. Prinsip yang sama itulah dibawa dalam politik parti pembangkang. Kalau Lim Kit Siang ada Lim Guan Eng dan Betty Chew, maka Anwar Ibrahim ada Datin Seri Dr Wan Azizah dan Nurul Izzah. Kalau DAP ialah Parti Tiga Beranak, maka PKR juga mesti menjadi Parti Tiga Beranak.

Lantaran itulah, maka Wan Azizah diumumkan akan kekal bertanding di Permatang Pauh dan Nurul Izzah khabarnya akan bertanding di Lembah Pantai melawan Dato' Seri Shahrizat Abd Jalil. Sejarah politik di Lembah Pantai tidak pernah menyebelahi PKR. Tetapi itu tidak penting bagi Anwar. Yang penting ialah membina dinasti politiknya. Penganalisis politik berpendapat tindakan Anwar meletakkan Nurul Izzah di Lembah Pantai ialah untuk menentukan dia terus menguasai parti itu. Dia tidak boleh bergantung selama-lamanya dengan loyalist parti seperti Azmin Ali. Anwar belajar betapa loyalist seperti Ezam Mohd Nor dan Nalakaruppan pun boleh meninggalkannya.

No comments: