Friday, February 15, 2008

Ketuanan Melayu: Jawapan tomahan Johari Abdul & mereka yg sesat sejarah...


Dipetik dari blog Lenggong Valley

Maksud Ketuanan Melayu ialah Raja Melayu sebagai Ketua Negara, Ketua Agama Islam serta Adat Istiadat Melayu, Islam sebagai agama rasmi , Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi negara, dan Hak-Hak Istimewa Bumiputra. Ini semua ada dalam Perlembagaan Negara.

Di mana terpesongnya agensi-agensi kerajaan yang membela Perlembagaan Negara? Mana-mana pihak yang menjejaskan kestabilan perlu ditangani dan didedahkan kerana mana-mana agensi kerajaan yg bertanggungjawab semestinya akan mempertahankan kestabilan negara serta segala undang-undang yang tersedia dipakai.

Yang terpesong adalah PKR. Parti itu cuba menghakiskan kesemua artikel dalam Perlembagaan bersabit Ketuanan Melayu tanpa memikirkan fakta sejarah serta fakta bahawa Orang Islam/Melayu adalah majoriti di Malaysia dan bahawa majoriti penduduk di Nusantara adalah beragama Islam.

Undang-undang dalam Perlembagaan boleh dipinda tetapi mesti ikut proses yang sah . Artikel 10 yang menjamin Hak Asasi itu terbatas oleh artikel-artikel yang terdahulu, iaitu kedudukan Raja Melayu sebagai Penjaga Agama Islam. Ia juga terbatas oleh Agama Islam (Artikel 3) yang merupakan agama rasmi negara.

Usaha mengubah undang-undang tidak sesuai dilaksanakan melalui penajaan demonstrasi jalanan yang ganas dan menakut-nakutkan masyarakat umum. Tindakan sebegitu merugikan ekonomi negara.

Mereka dalam PKR yang mengkritik agensi-agensi kerajaan sekarang, dulu juga berada di dalam Kerajaan dan banyak menyalahguna kuasa serta kedudukan. Antara contoh terserlah, Anwar sendiri, yang banyak memberi keuntungan kepada rakan dan saudara-mara.

No comments: